RAPORT 2024

SZTUCZNA INTELIGENCJA

W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH

Korzyści, obawy i praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji w sektorze publicznym w Polsce

Image

Pobierz bezpłatny raport:

Sztuczna inteligencja w zamówieniach publicznych

Wypełnij formularz, a link do raportu otrzymasz na podany adres email

Image

Z raportu dowiesz się

Pierwszy w Polsce raport przedstawiający korzyści, wyzwania oraz praktyczne zastosowanie sztucznej inteligencji (w tym chatGPT) w sektorze zamówień publicznych. W badaniu wzięło udział 725 respondentów z polskich jednostek zatrudniających powyżej 10 pracowników, reprezentujących różne sektory.

Jak AI wpływa na sektor publiczny

Jak zamawiać sztuczną inteligencję?

Wprowadzenie AI do sektora publicznego przynosi szereg korzyści, ale także stawia nowe wyzwania.

Zamawianie rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI) wymaga starannego planowania i zrozumienia specyfiki technologii oraz potrzeb instytucji.

ImageImage

Jakie są prawne regulacje

Jak w praktyce stosować chatGPT

Akt o sztucznej inteligencji oraz bieżąca sytuacja prawna i przyszłe zmiany.

ChatGPT oraz inne narzędzia AI mogą znacząco wspierać procesy administracyjne w zamówieniach publicznych

ImageImage

O badaniu

Marketplanet przeprowadziła badanie wśród 725 respondentów z polskich jednostek zatrudniających powyżej 10 pracowników, reprezentujących różne sektory.


Ankieta była dostępna online i zawierała pytania jednokrotnego i wielokrotnego wyboru. Dodatkowo, dane ilościowe zostały wzbogacone o komentarze ekspertów w dziedzinie technologii i prawa zamówień publicznych. Poniższy raport został stworzony z wykorzystaniem chatGPT.

Image

725

66

7

respondentów

stron raportu

współautorów

Kluczowe informacje z raportu

Korzyści z wprowadzania AI do działalności instytucji publicznej:

  • Efektywność i ciekawsze zadania dla ludzi
  • Optymalizacja procesów decyzyjnych
  • Analiza ryzyka i przewidywanie
  • Zwiększenie dostępności i inkluzywności
  • Oferowanie różnorodnych metod obsługi

Zagrożenia z wprowadzania AI do działalności instytucji publicznej:

  • Brak ludzkiej oceny i decyzji
  • Dyskryminacja i nierówność
  • Etyczne i prawne wyzwania
  • Bezpieczeństwo danych
  • Bariery technologiczne i uczenie maszynowe
ImageImage

Strategie zakupowe:

  • Pod progiem
  • Konsultacje rynkowe
  • Konkurs

Rola sztucznej inteligencji w procesie zamówień publicznych

  • Wsparcie, a nie zastępstwo (63,1%)
  • Neutralne stanowisko (14,3%)
  • Pełna automatyzacja (11,9%)
  • Nie do zastąpienia (10,7%)

Eksperci o raporcie

Icon

Sztuczna inteligencja to nie tylko skomplikowane układy i maszyny, które mogą budzić skojarzenia z fantastyką naukową. Przede wszystkim to narzędzia służące człowiekowi, których celem jest eliminacja błędu człowieka w jego codziennej pracy i ułatwiające podejmowanie decyzji.

- Marta Pasztaleniec, Kamila Dymek, Kancelaria Traple Konarski Podrecki i Wspólnicy

Pracownicy trafnie diagnozują oczekiwania od sztucznej inteligencji. Uwolnienie od monotonnych zadań w przetwarzaniu tekstu czy obrazu jest obecnie najbardziej popularnym zastosowaniem.

Robert Król, Ekspert ds. AI w administracji publicznej

Współautorzy

ImageImageImage

Robert Król

Ekspert ds. AI

w administracji publicznej

Jan Nowak

AI and Automation Solutions I Softwise.AI

ImageImageImage

Magdalena Szmalec

Business Director

Piotr Kaliński

VP Sales Poland

Agnieszka Kantor

Marketing Manager Poland

Masz dodatkowe pytania?


Napisz do nas na pzp@marketplanet.pl

- jesteśmy do Twojej dyspozycji

Image

Pozostańmy w kontakcie

Icon Icon Icon Icon

©2024 Otwarty Rynek Elektroniczny S.A.